מה זה עיצוב UX/UI?

מהו UX Design?

(User Experience (UX – פירושו “חווית משתמש”. במובן רחב יותר, מושג זה כולל את כל החוויה שמשתמש מקבל כאשר הוא מתקשר עם האתר או האפליקציה.
עיצוב UX אחראי לפונקציונליות, להתאמה של המוצר ולאילו רגשות הוא מעורר בקרב המשתמשים. ככל שהממשק פשוט יותר, כך קל למשתמש להשיג את התוצאה ולהשלים את פעולת היעד.

תכנון UX הוא תכנון ממשק המבוסס על מחקר של חוויית משתמש והתנהגות.
אחת הדוגמאות הבולטות לעבודתם של מעצבי UX היא המחשב האישי הראשון של אפל – מקינטוש. הרעיון להשתמש בחלונות במקום בשורת הפקודה היה קיים עד 1984, אך מהנדסי ומעצבי אפל הם שהפכו את הממשק הגרפי לנגיש המוני.

חלק מהמעצבים מאמינים כי UX עוסק רק בשימוש באתר אפליקציה. למעשה, חווית המשתמש אינה מוגבלת לכך. לדוגמה, אם לקוח משאיר בקשה, אך אינו מקבל הודעת SMS עם אישור או שיחה ממנהל, אלה סימפטומים של UX לקוי. אם המשתמש בקלות ביצע הזמנה, שילם עבור שירות או קנה מוצר, זהו UX חיובי.

במילים אחרות, UX הוא החוויה שהלקוח מקבל מהעבודה עם הממשק. חווית המשתמש תלויה במרכיבים שונים: ארכיטקטורת אתרים, עיצוב גרפי, טקסט ברור והיענות הממשק לפעולות משתמש ספציפיות.

מכיוון שחוויות משתמש הן מופשטות, בעיצוב UX צריכים ללמוד את הרגלים של הלקוחות הפוטנציאליים, לפתח טיפוסי התנהגות ובדיקות התנהגות. מעצב ה- UX עושה את כל העבודה הזו.

המחשב האישי הראשון של אפל - מקינטוש
המחשב האישי הראשון של אפל – מקינטוש

מעצב UX הוא מעצב הבוחן את צרכי המשתמשים, בונה דיאגרמות לוגיות של הממשק, בודק סוגי אבטיפוס עבור קהל היעד וממלא את המשימה הטכנית עבור מעצב ה- UI. למעשה, מדובר במהנדס שיווק הבוחן את חוויית המשתמש: חוקר ניתוחים, חושב על הקשרים ההגיוניים בין אלמנטים של ממשק ומיקומם, ומרכיב מפרט טכני לערכים. ובהתבסס על המחקר, הוא מפתח את אב הטיפוס היעיל ביותר.

מהו עיצוב ממשק משתמש UI Design?

ממשק משתמש (User Interface) מעצב את “ממשק משתמש”. זה יכול להיות לא רק גרפי, אלא גם מישוש, קול, אודיו. נשקול רק את הממשק הגרפי שכן מעצבים עובדים בעיקר איתו.
עיצוב ממשק משתמש הוא תהליך הדמיית אב-טיפוס, שפותח על בסיס חווית משתמש ומחקר של קהל היעד.

עיצוב ממשק המשתמש כולל עבודה על החלק הגרפי של הממשק: אנימציה, איורים, כפתורים, תפריטים, סליידרים, תמונות וגופנים.
מעצב ממשק המשתמש קובע את לוח הצבעים ואת מיקום האובייקטים בממשק: האם הכפתור לחיץ, האם התפריט הנפתח פועל כראוי, האם נוח למלא את הטופס, האם הטקסט ניתן לקריאה מהסמארטפון היטב, איזו הודעה מוציא האתר בפעולה זו או אחרת.
מעצב UI – מעצב ממשק שמדמה דמוי אב-טיפוס עובד, מצייר כפתורים, אייקונים, צורות ורכיבים אחרים ואוסף אותם למערך עבודה הרמוני.
מעצב ממשק המשתמש אחראי על מראה ממשק המוצר וכיצד המשתמש מתקשר עם האלמנטים שלו. לשם כך, יש צורך לארגן נכון את רכיבי הממשק ולשמור על סגנון והיגיון אחידים של האינטראקציה שלהם.
המשימה העיקרית של מעצב ממשק המשתמש היא לעזור למשתמש במהירות וללא לחץ להבין כיצד להשתמש במוצר: אתר, יישום, תוכנית, מסוף תשלום, מיקרוגל או שלט רחוק מהטלוויזיה.

עיצוב ממשק UI

אז… מה ההבדל בין UX לממשק המשתמש UI?

ההבדל בין UX ל-UI – הוא שמעצב ה- UX מתכנן כיצד המשתמש יתקשר עם הממשק, אילו צעדים עליו לנקוט כדי להשיג את המטרה. ומעצב ממשק המשתמש UI –  שוקל כיצד ייראו הצעדים הללו והדרך אל המטרה כולה. למעשה, UX ו-UI קשורים כל כך הדוקים שלפעמים הקו בין מושגים מטושטשים. 

לסיכום:
UX – USER EXPERIENCE היא חוויה שמשתמש חווה בזמן השימוש בממשק. מעצב UX עובד עם מידע מופשט: דיאגרמות, טבלאות, נתונים – הממשק של האתר, האפליקציה או התוכנית מתוכנן על בסיסם.

UI – USER INTERFACE הוא ממשק המשתמש והתוצאה הסופית של עבודת המעצב, מה שהמשתמש רואה. מעצב ממשק המשתמש מעצב את ממשק המוצר. הממשק נוצר על בסיס חווית משתמש – UX.